Tekster om leg Akademisk Forlag 2014
Digitalisering af børns leg:
Generation Minecraft Kommunikationsforum 2013
Leg, digitale medier og legekulturens forandring i Leg gør os til mennesker. En antologi om legens betydning FDF 2013
"Learning Games and the Disruptive Effects of Play”
In Simon Egenfeldt-Nielsen, Bente Meyer & Birgitte Holm Sørensen: Serious Games in Eduction – A Global Perspective 2011"
De nødvendige medier i KVAN 86. , 2010
"Leg, levende billeder og kulturel kvalitet”.
I "Filmpilot - førskolebørns møde med filmen". Filminstituttet 2009
"Music-Making and Musical Comprehension with Robotic Building Blocks”.
In: Chang, M. (red): "Learning by Playing. Game-based Education System Design and Development". Springer 2009
"Læringsspil og leg”
"In Lars Birch Andreasen, Bente Meyer, Pernille Rattleff:Digitale medier og didaktisk design : Brug, erfaringer og forskning. 2008"
"New play culture and playware”.
In Beth Juncker (red): "Det æstetiskes betydning i børns hverdagspraksis. BIN Norden 2008"
”Computerspil som
kulturformidling”. In Digital
kulturformidling – børn og forskere har ordet. Kulturarvsstyrelsen
2007
”Naturfaglig praksis
og spil-lignende Læring”. MONA:
Matematik Og Naturfagsdidaktik nr. 2, 2006 (sammen med R. Magnussen)
”Virtuelt
Materiale. Mødet mellem småbørn og interaktive medier”. In Slip
fortællingen løs. Kunst- og kulturformidling til de 3-6 årige. Børnekulturens
netværk 2006
"Det bedste
er, at man selv kan gøre noget". In Når
børn møder kultur. En antologi om formidling i børnehøjde. Børnekulturens netværk
2006
“Media Pedagogy, the Learning School and Situated Learning
Processes” in M. Buhl, B.H.B.H. Sørensen & B. Meyer (red): Media and ICT - Learning Potentials.
Kbh.:Danish University of Education Press 2006
Computere til legepladsen. Nul til
fjorten 2, 2005
Playware - Intelligent Technology for Children's Play (2005) (pdf)
”Mediepædagogik,
den lærende skole og situerede læreprocesser” i Meyer, B., Buhl, M. &
Sørensen, B. H.: Medier og it -
læringspotentialer København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag
2005
”Legen som
kvalitetskriterium.” Børnekulturens
Netværk - statusrapport 2004. Børnekulturens Netværk
Forskningsrapport
Drabsag Melved.
København: Learning Lab Denmark, 2004 (sammen med R. Magnussen).
Uformelle
læringsrum. Forskningsrapport, Danmarks Pædagogiske Universitet 2004
The
changing Face of Children's Play Culture LEGO Learning Institute (2003) (pdf)
"Børnekultur,
leg og digitale medier". In I. Selmer-Olsen og S. Sando: Mediebarndommen. DMMHs
publikasjonsserie 2/2003. Trondheim.
"Læring med
digitale medier i fritiden". I: Larsen, C. P.: Medier og medieundervisning.
København: Gyldendal 2003.
Jessen, C. &
Sørensen, B. H. (2003): "Virtuel kommunikation og virtuelle
fællesskaber - hvilke kompetencer?". In (red), H. Mathiansen: It og læringsperspektiver.
København: Alinea.
"Kommunikationsmedier
og sociale forandringer. Hvorfor bruger børn og unge mobiltelefoner?" In
Sørensen, B.H., Olesen, B.R., Jessen, C. (red) (2002): Børn på nettet
(GADs forlag)
Computerspil i
børneperspektiv. Børn og medievold i ny belysning Nordicom-information no. 1 2002
Simultane dialoger. Netskriftet Ungdomsforskning
oktober 2001. Center for Ungdomsforskning, Roskilde Universitetscenter
Vidensdeling og læring i et kulturelt
perspektiv - om kulturens naturlige læreprocesser
I IT i Uddannelserne.
Danmarks Strategi for uddannelse, læring og IT. Khb: Undervisningsministeriet
2001
"Virtuelle
fællesskaber og læremiljøer - chat i online-spil som eksempel på virtuel
kultur". I Holm Sørensen (red): Chat
- leg, identitet, socialitet og læring. Kbh: GADs Forlag 2001
Børn, leg og
computerspil.
Odense Universitetsforlag. 2001
Det er
bare noget der er lavet. Børn, computerspil, vold og virkelighed.
(sammen med Birgitte Holm Sørensen, Ulla Tønner og Kristine Andersen). Kbh:
Medierådet for børn og unge 2000
"Det kompetente børnefællesskab. Leg og læring omkring
computeren". I: Birgitte Holm Sørensen m.fl. (red): Børn i en digital kultur.
Kbh: GAD 2000.
"Når drenge
spiller actionspil". I: Birgitte Holm Sørensen m.fl. (red): Børn i en digital kultur.
Kbh: GAD 2000.
Computeren i børns
legekultur:Computerspil som børnekulturelt fænomen.
Ph.d.-afhandling, Syddansk Universitet, oktober 1999.
"Computerspil
og legekultur. En skitse til en tolkningsramme". I: Christa Lykke
Christensen (red): Børn,
unge og medier. Nordiske forskningsperspektiver. Nordicom 1999
Fortolkningsfællesskaber. Børns og unges reception af
computerspil. I: Torben Størner og Jens Ager Hansen (red): Unge og ungdom i 1990'erne.
DEL 1998 - samt i BARN
nr. 2 1999 og
Tidsskrift for Børne- og
ungdomskultur nr. 39 1999
DOOM
II i Havnbjerg. Computerspil, legekultur og uformelle kompetencer. Tidsskrift for Børne- og
Ungdomskultur nr. 38 1997. Sammen med Lis Faurholt.
Computeren er en udfordring til pædagogikken. 0 - 14 (Nul til Fjorten)
nr. 3 1996 og Barnhagefolk
nr. 3 1996
Selvfølgelig er computere farlige... Social kritik nr. 47
1996
Computeren i børnehaven. Tidsskrift for Børne- og
Ungdomskultur 35/95
Børns computerkultur. Dansk Pædagogisk Tidsskrift
2/95 (Artiklen er offentliggjort i let varierende udgaver i
"Forestillinger om et bibliotek for de 10 - 14 årige", Dansk
BiblioteksCenter 1995, "Via Datch", Særnummer 1993 samt
Tidsskrift for Børne- og
Ungdomskultur 29/93).
Piger som computereksperter. Tidsskrift for Børne- og
Ungdomskultur nr. 29 1993
"Børns kultur i en computerverden" (2.
udg.). I Jens F. Jensen (red): Computerkultur
- computermedier - computersemiotik. Nordisk Sommeruniversitets
Skriftserie 32/90
"Børns kultur
i en computerverden". Tidsskrift
for Børne- og Ungdomskultur 11/89
2. Børns kultur og
legekultur
”Kulturel kvalitet
for børn”. I Carsten Jessen, Helle Johnsen og Niels Mors: Børnekultur og andre fortællinger.
Syddansk Universitetsforlag 2002.
Der var engang to
tosser - børns egen kultur i pædagogisk praksis. Århus, Børne- og
Ungdomskultursammenslutningen 1992. Sammen med Lisbeth Saugman.
"Barnet og
kreativiteten". Tidsskrift
for Børne- og Ungdomskultur 10, 1988
"Ingen leg
uden læring - om legens nødvendighed". Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur 6,
1986.
3. Diverse
Blogs
og online-undervisning - Introduktion til et asynkront, dialogisk
kommunikationsværktøj. Tidsskrift for universiteternes efter- og
videreuddannelse. 2.årg. nr. 5, 2005
"Kulturpolitik
er den bedste socialpolitik. Noter til SUM-projekter". Tidsskrift for Børne- og
Ungdomskultur 30, 1993
"Børn, mediekompetencer og nye udtryksformer". BARN 5/93 og Tidsskrift for Børne- og
Ungdomskultur 28/93
Børn
bruger TV. Unge Pædagoger nr. 5/91